2015. július 27.

Villámvélemény#10 - Roxfort

Sziasztok!
Tudom, egy kicsit eltűntem, de hát nyáron szokás nyaralni, nem igaz? Szombaton megint megyek egy hétre, szóval most kisebb-nagyobb megszakításokkal írogatok, és nem lesz elérhető az összes hely, hogy ne várjatok sokat :)

Roxfort

Külső

A legelső benyomásom a designt illetően abszolút pozitív. Finom, kidolgozott, elmosódott színek, homályos alakok, és persze a fejlécre pillantva azonnal feltűnik, hogy egy Harry Potter fancfictionről van szó. Az oldal színvilága igazán különleges, a komor szürkét remekül ellensúlyozza a a fehér és a barackszín, így olyan érzést kelt bennem az egész, mintha csak álmodnék. Harmóniából jeles!
Annyira apróságokba tudok csak belekötni, hogy ezek alapján abszolút nem fogsz komolyan venni, de azért leírom őket. A fejlécen a kis ajánlómondatokat nagybetűvel kezdeném, ha már pont is van a végén, valamint elképzelhető, hogy egy kicsit feltűnőbb betűtípust választanék nekik - nem annyira, hogy elnyomják a címet, de valamivel kiemelném őket, így nagyon elvesznek. A cím-alcím páros szerintem nagyon a helyén van, jól olvasható, és bár a legtöbb esetben nem tanácsos nekik azonos betűtípust választani, itt - talán a méretbeli különbségek miatt - még ez sem zavar. Ezekkel együtt is egy letisztult, kidolgozott fejlécet látok, viszont nem találtam utalást a történetre, ami nekem kicsit hiányzik. Tudom, szőrszálhasogató vagyok, de mi az, amiben a Te blogod különbözik a többi HP fanfictiontől? Ott a két (gondolom) főszereplő, a cím, alcím, a két kis mondat, a háttérben a kastély... Szép, egyedi is, de nem mozgatja meg úgy a fantáziámat. Talán tennék rá valamit, amiről az olvasó nem tudja rögtön, hogy mire utal: egy jel, egy szereplő, egy hely vagy tárgy, bármi. Nekem hiányzott - ahogy egyébként manapság a legtöbb blogról hiányzik, szóval nem fog összedőlni a világ. 
A háttér egyszerű, de egy ilyen mutatós fejléchez nem is gondolom, hogy több kéne. Ami határozottan zavart viszont: a betűszínek. Egyébként sem ajánlatos a sötét alapon fehér betűk kompozíciót választani, nálad azonban (mivel mindkettő kék, így csak árnyalataikban térnek el) még jobban összefolyik a kettő. Ez az első dolog, amin mindenképp ügyködnék egy kicsit, mert nekem szemüvegesként már a második sor után folyt a könnyem. Még este hagyján, de nappali fényben nehéz olvasni, az egész összemosódik - tényleg nagyon nehezen láttam, sajnálom. Olvasható, de közel sem kellemes. Örültem a sorkizárt szövegnek, és a betűtípus is rendben - bár jobban ajánlják a talpas változatokat. Mindenképp adnék viszont egy díszesebb betűtípust a címeknek és a moduloknak, hogy egy kicsit feldobják a látványt. 
Modulsorodba nem nagyon kötnék bele, igazából mindent megtalálok, amire olvasóként szükségem lehet. A sorrenden variálnék esetleg annyit, hogy az információk szövegdobozt előrehoznám harmadiknak - tapasztalatból mondom, én is rögtön azt kerestem. A legutolsót pedig azért venném ki, mert a Google+ fiók igazából nem sokat mond Rólad, csak a megosztott fejezeteket találom rajta. Helyette csinálnék inkább egy kis magamról fülecskét valahová: ez lehet akár egy plusz oldalmodul, akár egy külön oldal, szerencsére nem vagy túlzsúfolva. Az oldalaid nagyon egyszerűen, hagyományosan vannak megoldva, könnyen tudok navigálni is, valamint díjazom, hogy nincs rögtön a főoldalon elém tolva egy csomó blogversenyes kép.

Itt a végén összegzésként nagy vonalakban ki szoktam emelni azt, amire érdemes lenne figyelni - hát, nálad rövid leszek. Igazán szép munka, elismerésem a készítőjének! A betűszíneken mindenképp variálnék valamit, mert így főleg nyáron nagyon szenvedősen olvastam, sőt, direkt estére hagytam a tartalmi részét, hogy lássak is valamit. Ezen kívül korrekt!

Tartalom
Van egy kis villámvélemény vázlatom, ami különböző kis pontokra van osztva; ezek alapján írom meg a véleményezést. Az első szempont a tartalomnál így szól: mit várok? Hogy mit várok nálad? Nem igazán tudom. Egy Harry Potter fanfiction, eddig oké, de pusztán a designból nem nagyon tudtam többre következtetni.
A címed szintén egyszerű, és bár bekategorizálja a blogot, magáról a történetről nem mond sokat. Sőt, azon kívül, hogy a J. K. Rowling által megalkotott világba kalauzolsz el minket, nagyjából semmit. Ehhez jön viszont a határozottan sokatmondó alcímed, amire azonnal felkaptam a fejem. Itt tisztáznám, hogy többször is olvastam a sorozatot, és bár könyv párti vagyok, szerintem a filmek is tűrhetőek - magyarul nagyjából tisztában vagyok a sztorival. Tehát a zöld, ugye a Mardekár ház színe, míg az oroszlán a Griffendél állata, és a fejlécen szereplő két srácot is figyelembe véve már jóval többet le tudok szűrni. És érdekel is, felkeltetted a figyelmemet, szóval a cím-alcím párosítás nekem így nagyon megnyerő.
A trailered vegyes érzelmeket váltott ki belőlem. Egyfelől tetszett, mert egy hangulatilag odaillő zene alatt nagyjából jól bemutatta a történetet, az összevágással sincs bajom. A zene hirtelen, elhalkulás nélküli vége egy kicsit suta, de ez nálam még belefér, a kis szövegrészletek is tetszettek. Másrészről pedig amint elkezdtem nézni, össze-vissza döntögettem a gépet, hogy vajon tényleg jól látom-e. És jól láttam: tele van effektel az egész videó. Nem vagyok egy nagy szerkesztőzseni (sőt, semmilyen), de szerintem ez ilyen mértékben teljesen felesleges rá! Totálisan eltorzítja a szereplők arcát, a környezetet, és pont a nagyon is sokat jelentő apróságok vesznek el. Nem tudom, direkt kérted-e így, hogy van-e valamilyen jelentősége a történet szempontjából, de nekem ez látványra sokat rontott az élményen, sajnálom.
A kis ajánlod bal felül első olvasásra tetszett. Egyszerűen összefoglalod a történet lényegét, kissé beleszőve az előzményeket is, amit a laikusok biztosan értékelnek. Tartalmilag rendben van, kedvet csinál a sztorihoz, de nem spoilerezel. Mivel én nem csak mint olvasó futottam végig, feltűnt pár apróság, amiken én javítanék. Tényleg nem nagy dolgok, és mivel nyelvi elemekről van szó, simán lehet, hogy nekem így hangzik jól, neked pedig úgy.
  • "1980. július 31-én megszületett a gyermek, ki a pusztulásba taszíthatja Őt, Akit Nem Nevezünk Nevén!" Itt az a betűt kiszedném, nekem jobban hangzana nélküle, de természetesen így is helyes.
  • "Harry Potter kihívás volt az emberek számára. Kihívás a Teszlek Süvegnek, kihívás Dumbledore-nak, kihívás a barátainak, kihívás az ellenségeinek, és kihívás volt Draco Malfoy számára is." Szóismétlés.
  • "Rossz úton jár az, aki álmokból épít várat és közben elfelejt élni! - a két fiú tökéletesen megtanulta ezt, és talán ennek köszönhetően mégis életben maradnak..." Itt a szórenden variálnék egy kicsit, bár így is tökéletesen értelmes. ...És ennek köszönhetően talán mégis életben maradnak...
A prológusodnál megint kettős érzéseim vannak. Az első fele (inkább harmada) komoly hangvételű írás, míg a második részben jön a szarkasztikus, kicsit álszerénységet tükröző stílus, ezzel pedig nem tudok mit kezdeni. Harry mind a könyvekben, mind pedig a filmben egy meglehetősen szerény, visszahúzódó karakter, aki nem keresi a rivaldafényt. Itt nekem úgy tűnik, hogy határozottan nagyképűen meséli el az átélt kalandokat, kiemelve az érdemeit, ami unszimpatikussá teszi. Nem is értem, miért ez a hirtelen váltás, nem tudom hová tenni. Vicces, amit írsz, és ha külön lenne, nagyon tetszene, de itt egyszerűen nem illik bele a képbe (valamint a karakter eredeti jelleméhez sem passzol).
Találtam pár vesszőhibát, és néhány szórenden módosítanék, de ezeket néhány átolvasással lehet javítani. Ezeken kívül tartalmilag egy határozottan összefoglaló jellegű prológussal van dolgunk, ami a fanoknak igazából nem szolgál sok újdonsággal. Jól összeszedted a történet fontosabb pontjait, választékosan, élvezhetően meséled el. Nekem hiányzik belőle valami, ami utal a történetre, ami kedvet csinál hozzá. Malfoy - annak ellenére, hogy ő az egyik főszereplő - meg sem jelenik, én pedig hiányolom. Írásmódra nekem elnyerte a tetszésemet a blogod, választékos, megfelelő szókinccsel, gördülékeny fogalmazással jellemezném.

Összességében szerintem egy minden szempontból nagyon korrekt kis blog tulajdonosának mondhatod magad. Apróbb dolgokon javítanék, de súlyos bakit sehol sem találtam. Nem tudom, említette-e már valaki, én mindenesetre újra kiemelném, hogy olvashatóság terén viszont találkoztam már jobban szerkesztett bloggal, valamint a prológusban talált hirtelen stílusváltás okát nem értem (és zavar!). Ezeken kívül csak gratulálni tudok!


Remélem, hogy segíthettem, ha van kérdésed, szívesen válaszolok. További jó munkát! :)
ZSÓFI



2 megjegyzés:

  1. Szia!.:)
    Nagyon szépen köszönöm a kritikát, és megpróbálom kijavítani a hibákat. Őszintén szólva, sok szempontból megváltoztattam a szereplők jellemét, főleg Harryét és Dracoét. Harry főbb jellemvonásai arra a korszakára épülnek, mikor az eredeti történetben Sirius meghal.

    Még egyszer nagyon szépen köszönöm a kritikát, megfogadom a tanácsokat. :)

    Ölel,
    Isobel

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szívesen, örülök, hogy találtál benne használható dolgokat :)
      Elkezdtem egyébként olvasni, és tetszik a folytatás, szóval ha rám hallgatsz, így tovább! Így már az is érthető, miért az a hirtelen váltás. Csak kicsit furcsálltam Harry gondolatait, valahogy nem illett az eredeti karakterhez :D

      Törlés