2015. július 17.

Villámvélemény#9 - Way to the calmness

Sziasztok! 
Nagyon szépen kérnék mindenkit, hogy akkor kérjen villámvéleményt, ha meg is fogadja a tanácsokat! Nagyon felbosszant, amikor több órás munkámra érkezik egy 'kösz', aztán ennyi. Változás semmi, pedig ráférne a blogra. Ha nem foglalkozol vele, én minek írjam meg? Úgyhogy legyetek szívesek átgondolni, mielőtt rendeltek, különben az egész pocsékba megy. Köszönöm!

Way to the calmness

Külső
Első ránézésre minden blogger álmát kapom: egy rendezett, letisztult design, végre nem egy óriási fejléc, átlátható rendszer. Pozitív első benyomás, így szívesen nézegetem tovább. Minden elismerésem! Ezzel együtt rögtön feltűnik, hogy nagyon, túlontúl szürke az egész. A színtelenség egyhangú, nyomasztó egy idő után, és bevallom, annak ellenére a harmónia megvan így is megvan, az egész sokkal jobban tetszene színesben.
A fejlécednél nagyon örültem neki, hogy egy hagyományos darabbal állunk szemben, egyre ritkább, hogy ilyet találok. A kép nekem egy csöppet szükségmunkának tűnik: mintha csak gyorsan összedobta volna valaki, mintha csak ideiglenesen helyettesítené a következő, igazi fejlécet. Négy kis kép nagyjából rámosva az alapra, néhol sűrűn, néhol pedig kikandikál a háttér... Felületesnek látszik, akárhogy is nézem. A betűtípus szintén nem az esetem, és őszintén megmondom, nem tudtam elsőre kivenni a címet. Érdemes lenne valami könnyebben olvashatót választani, mert így nekem előbb terelődik a szemem a készítő nevére, mint magára a blogéra, pedig ez abszolút másodlagos infó. A háttered tetszik, egyszerre díszes és tartózkodó, nem vonja el a figyelmet a lényegről. Ami még zavart, és ami szerintem teljesen tökéletesen felesleges, az a fejléc széleinek behúzódása (bocsánat, nem ismerem a szaknyelvet), ha ráviszem az egeret. Idegesítő, totálisan szükségtelen, nem lesz tőle sem szebb, sem jobb egy blog. A helyedben azonnal leszedném.
Ugyanígy az oldalsó képeknél nekem felesleges csicsa, szintén eltüntetném. A modulsorod szerintem kielégítő, mindent megtalálok, amit elsősorban keresek. Az első kettőt talán megcserélném, hogy a látogató a történettel találkozzon először, de részletkérdés. A menüd nagyon tetszik, ötletes és kreatív megoldás, ritkán találkozni hasonlóval; kifejezetten jól mutat az egyébként visszafogott designhoz. A rövidke leírásnál a gif színt visz a szürkeségbe, így ennek is örültem, viszont szemüvegesként kicsit aprónak találtam a betűket, talán szerencsésebb lenne valamivel nagyobbra venni az olvashatóság érdekében. Ugyanez érvényes az információs boxra is. 
Az oldalak tartalma egyszerűen van rendszerezve, ugyanaz az átláthatóság jellemző rá, mint a főoldalra. A szereplőknél található képekről is leszedném azt az effektet, engem továbbra is nagyon bosszant. A karaktereknél megpróbálnék egyméretű képeket keresgélni az emberkéidről, esztétikailag jobban mutatna, valamint lehet, hogy a trailert kihelyezném valami feltűnőbb helyre, hogy még a történet olvasása előtt akadjanak rá az olvasók (például a modulsorba vagy a fejezetekhez).
Olvashatóságra nincs panaszom, minden egyszerű és korrekt, külön dicséret, amiért sorkizártra állítottad a szöveget - mostanában luxusnak számít. Talán a bejegyzések címének adnék valami színt, hogy kicsit felélénkítse a blogot.

Összességében egy korrekt, szépen elkészített, rendezett designt látok, második ránézésre nekem a fejléc tűnik kicsit összecsapottnak, amolyan fércmunkának, így lehet, hogy hasonló színekkel csináltatnék/csinálnék egy újat (nem tudom, értesz-e hozzá). Ezen kívül kicsit hiányolom a színeket. A címből kiindulva például egy kis nyugtató zöldet, barnát, narancssárgát, stb. szívesen látnék még az oldalon.

Tartalom
Igazából egy kicsit jellemtelennek tartom a designt. Ne érts félre, egyáltalán nem csúnya vagy ilyenek, csak nem találok például olyat a fejlécen, ami utalna a sztorira, nincs semmi különös jellegzetesség, amivel máshol még nem találkoztam. Erre rátesz egy lapáttal a nagy szürkeség, így nem nagyon tudom megtippelni, miről fog szólni a történet.
A címeddel bajban voltam, mivel sehogy sem tudtam eldönteni, tetszik-e. Egyik részről elég átlagosnak, hétköznapinak mondanám, fogalmam sincs mit akarsz vele mondani, aztán belegondolok újra, és (gondolom a nyári miatt is) rögtön nyaralásos emlékekre asszociálok. Elgondolkodtattál, ez jó jel. A magyar címváltozatod viszont jobban tetszik, esetleg ha (HA) új fejlécet szerzel majd be, a helyedben talán kicserélném. Bár így is helyes, a fejezetek címét angolban általában nem a sorszámnevekkel szokták kiírni, hanem a chapter szó után helyezik el a számot. Tehát TWELFTH CHAPTER helyett egyszerűen CHAPTER 12/TWELVE.
Láttam, hogy az egész blog angol nyelvű. Tudom, szörnyen szőrszálhasogató vagyok, de ez a dolgom, és őszintén megmondom, ln nem szeretem, ha egy blog magyarul íródik, közben meg valami idegen nyelven kell navigálnom. Nem egy bonyolult dolog megtalálni ugyan a részeket vagy lecsekkolni a szereplőket, de gondolj bele: a fiatalok egy jó része angol helyett németet, franciát, spanyolt tanul. Én nem szívesen olvasnék olyan blogot, ahol valamilyen számomra idegen nyelven kell keresgélnem - akármilyen jó is a történet. Magyarok vagyunk, magyarul írsz, magyar embereknek. Mennyivel jobban mutatna a Story helyett Sztori/Történet, az Informations helyett pedig Információk! A te döntésed természetesen, nem akarlak semmire sem rábeszélni, de az én véleményemet kérted ki: én sokkal jobban kedvelem az anyanyelvünket használó blogokat (címtől eltekintve).
A trailered nekem a címre üt. Nem mondasz benne semmi különöset, semmi konkrétat, így egy kicsit untam. Vártam, hogy felbukkanjon a történet akár egyetlen pici kis szála is, hogy kapjak valami határozott kiindulási pontot, de csak nem jött semmi. Barátság, szerelem, emberek, akik miatt sírunk/nevetünk/szenvedünk... Ezek olyan átlagos dolgok! Igazak, de nem fogok tőlük felfigyelni a sztoridra, és nem értem, miért kéne nekik véget vetni. Zavart, hogy ugyanannak a szereplőnek sokszor más-más arcokat vágtál be, holott a legtöbben elég híresek ahhoz, hogy több videót találhass róluk. Őszintén szólva egy kicsit untam a traileredet, és konkrétan annyi fogalmazódott meg bennem alatta, hogy ez alapján nagyjából bármiről szólhatna a történet. Túl kevés információ túl sok idő alatt = unalom. Ha ezt látnám először, egészen biztosan nem néznék be a blogodba, ne haragudj.
A fülszöveged már sokkal konkrétabb, de engem még mindig nem ösztönöz eléggé a blog elolvasására. Ennek oka talán a fogalmazás. Néhol kicsit sután fejezted ki magad, és bár értem, mit akarsz vele mondani, talán célszerű lenne átfogalmazni. Például : próbál ellenállni az életnek, ami miatt hamar lesz mérges, stb.
Nézzük csak a prológusodat! Már korábban is említettem, de a terjedelem miatt itt már valóban jól látható, hogy a fogalmazással bizony akadnak problémáid. Ismersz kifejezéseket, de az írás során ezeket nem jól használod, összekevered, elírod, így nemlétező szerkezeteket kapunk. Hoztam neked pár példát a saját írásodból, hogy lásd, mire gondoltam, de ez közel sem az összes javítandó!

  • Bár ezek is problémának jelentenek, és egy ok, hogy valaki megváltozzon, de velem más a helyzet. Problémát vagy problémákat jelentenek, ide most tárgyas ragozás kell!
  • Fogalmuk sem volt arról, hogy otthon naponta leverem a hisztit szegény apukámnak, aki nem győz leállítani, kevesebb-több sikerrel. Nincs olyan, hogy leverem a hisztit. Kiverem a helyes. Ezen kívül inkább több-kevesebb, valamint a mondatszerkesztés sem értelmes így.
  • Erről a dologról, ami miatt történik velem ez az egész, sosem beszéltem senkinek. Itt inkább arról a dologról, nem? Vagy a mondat középső részét kéne átírni.
  • Egyébként tizennyolc éves létemre eléggé rendetlen vagyok, a szobámban mindig kupi van, amit apukám nem győz minden nap elmondani, hogy rakodjak végre el. Most akkor azt nem győzi mondani, hogy rakodjon el, vagy azt, hogy kupi van? Az amit helyett betennék egy és-t.
  • Az évek során megedződtem, megtanultam az ilyen dolgokat, és ma már átlátok az emberekben. Átlátok az emberekEN.
  • Szeretnék halasztani egy évet, bár ezt apunak még nem mondtam, és nem tudom, mit szólna Nem tudom mit szólna hozzá.
  • Rachel persze mindennel beszámolt. Mindenről beszámolt.

Ezen kívül akad pár szóismétlés, és tanácsolnám, hogy durva káromkodást indokolatlanul ne használj blogon (Amúgy szívesen elásnám őket a gecibe, sokan basztak át), csak ha éppen a karakter kívánja meg. Ez esetben könnyen elkerülhető, simán helyettesítheted mással. Helyesírási hibákkal is összefutottam, de közel sincs annyi bajom velük, mint a fogalmazásoddal. A stílusod egyelőre kiforratlan (mint a legtöbb bloggeré), de az írást egészen biztosan nem tulajdonítanám egy tizennyolc éves lánynak. Nem tudom, te mennyi vagy, de az írásmód alapján én a napló(?)írót tizenöt-tizenhatnál többnek semmiképp nem tippelném. Talán szerencsésebb lenne egy fiatalabb lányka szemszögéből írnod a hitelesség szempontjából.
Témáját tekintve én ezt nem nevezném prológusnak, hisz a főszereplő leginkább magáról mesél. Bemutatja a környezetét, szűk családját, (volt) barátait, mindennapi életét. Lehetne inkább ez az első fejezet, nem muszáj, hogy legyen prológusod! Logikailag is vannak benne olyan dolgok, amik nekem sántítanak. Az apuka tudja, milyen dühkitörései vannak egyetlen pici lányának, mégsem viszi el sehova? Hát, nem tudom, szerintem ha ilyen súlyos a dolog, meglehetősen felelőtlen szülő. Rachellel is bekavartál egy kicsit, nem tudom pontosan kivenni, hogy akkor most tényleg el akarják-e költöztetni, a szülők mennek el, vagy közösen cuccolnak. Ezen a prológuson (bevezetőn) még minden szemszögből nézve nagyon sokat kéne dolgozni, hogy igazán jó legyen!

Összességében a kinézetnél felírt hibák eltörpülnek a fogalmazásban találtak mellett, így azt javaslom, elsődlegesen ezekre koncentrálj. Nem valószínű, hogy a saját írásodban észreveszed őket, ezért tanácsos lenne megkérni valakit, hogy bizonyos időközönként olvassa át az írásodat. Ez lehet bármelyik rokonod, barátnőd, de blogos csoportokban is kereshetsz egy bétát, a lényeg az, hogy észrevegye a bakikat, és együtt ki tudjátok javítani, mert nagyon sokat rontanak a blog minőségén! Akár megkérhetsz több embert is, de mindenképp lépj valamit ilyen téren, mert megfogalmazását tekintve az írásod közel sem jó (természetesen a további fejezetekben lehet fejlődés, de mivel azokat nem olvastam, nem tudhatok róla).

További jó blogolást, sok sikert!

ZSÓFI

2 megjegyzés:

  1. Szia, Zsófi!
    Nagyon-nagyon szépen köszönöm a kritikádat, el sem tudod képzelni, mennyire sokat segítettél! Már ki is javítottam néhány dolgot, amit tudtam (kivettem a lekerekítést a képekről, néhány dolgot angolról átírtam magyarra, a fejezetek címét is javítottam magyarra, a moduloknál, amik kicsi betűsek voltak, valamivel nagyobbra állítottam, hogy jobban látszódjon, bár még mindig nem igazán sikerült, ezen még javítani fogok, a prológust átszenteltem 00. résznek, a hibákat, amit feltüntettél, átírtam). Én is nagyon sokat gondolkodtam azon, hogy nem kéne ennyire szürkének lennie az egésznek, talán majd bepróbálkozom egy oldalnál, és kérek mondjuk narancssárgás vagy barnás színt. :) Az előzetesemen is megpróbálok javítani, és akkor majd kiteszem valahova, ahol jobban láthatják. Ezen kívül teljesen igazad van a fogalmazásommal, annak ellenére, hogy imádok írni, még nem megy úgy, ahogyan én szeretném.. majd megkérek valakit, hogy segítsen. :) Azt hiszem a címmel is igazad van, talán majd átírom magyarra, de még átgondolom. Tényleg köszönöm szépen, örülök, hogy ilyen hamar meg is írtad nekem.
    További jó blogolást neked is.
    Domcsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Köszönöm a visszajelzést, és klassz látni, hogy valaki meg is fogadja a tanácsokat! :) Remélem, tudsz rajta javítani úgy, hogy neked is tetsszen! :)
      Zsófi

      Törlés